Nieuws

27 juni 2024

Keti Koti 2024

Maandag 1 juli vieren we met Keti Koti vrijheid!

 

Nederland stopte officieel met slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen op 1 juli 1863, maar het duurde nog tot 1873 voordat er echt een einde aan kwam. Op 1 juli, tijdens Keti Koti, (spreek uit als “kittie kottie”) herdenken we in Suriname, de Nederlandse Antillen en Nederland het verleden van slavernij en vieren we de afschaffing daarvan. Keti Koti betekent in Sranantongo (de taal van Suriname) ‘gebroken ketenen’, oftewel vrijheid.


Preview foto

Ons slavernij verleden

Het verleden van slavernij in Nederland is een van de ergste dingen die in ons land is gebeurd. Wat er toen is gebeurd, mag nooit meer gebeuren.

Slavernij is nooit goed, niet nu en niet vroeger.
Lang is er niet veel gepraat over deze geschiedenis, terwijl de problemen die hierdoor zijn ontstaan, zoals racisme, er vandaag de dag nog steeds zijn. Het is belangrijk dat we hier meer over leren en praten, zodat iedereen weet wat er is gebeurd. 

Hoe kunnen we hier aandacht aan geven?

In Nederland is 1 juli een dag van herdenking, maar geen vrije dag zoals in Suriname. Veel mensen vinden dat 1 juli ook hier een vrije dag zou moeten zijn, zodat we samen het verleden kunnen herdenken en de vrijheid kunnen vieren. Het zou een manier zijn om onze verantwoordelijkheid te erkennen aan het gedeelde verleden dat bij ons allemaal hoort. Omdat wij het belangrijk vinden hier aandacht aan te geven vullen wij de dag met voorstellingen en workshops. Zo geven wij deze dag speciale betekenis en nemen wij de leerlingen mee in de geschiedenis en deze traditie. 


https://maaikehartjes.nl/cartoons/


Aanloop 

Sabi Suriname

In aanloop naar Keti Koti zijn dit jaar alle groepen naar de tentoonstelling Sabi Suriname in het Wereldmuseum geweest. “Er is een bijzondere ontdekking gedaan in Wereldmuseum Amsterdam! Op verdieping min 7 in het Suriname Depot is een tot nu toe onbekende wereld ontdekt: de Wereld achter de Dingen. In deze wereld vaart een boot en praten de voorwerpen. Ze vertellen over zichzelf en waar ze vandaan komen. In deze wereld kom je op een wonderlijke manier aan op Ons Erf. Daar wordt je muzikaal onthaald door het Suriname-team. Vanaf daar vertrek je naar Busi Kondre, Toko Ons Belang, Studio Dansi en Fesa Strati. Op al deze plekken ga je aan de slag in een proberi waarbij je kookt, danst, musiceert, graveert of een feestelijke optocht maakt. Al doende ontdek je hoe Suriname met Nederland en de wereld is verbonden. In een feestelijke afsluiting komt alles en iedereen samen.” https://amsterdam.wereldmuseum.nl/nl/onderwijs/speciaal-onderwijs-en-praktijkonderwijs/sabi-suriname



Koloniale Sporen

Groep 8 heeft deze april het project Koloniale Sporen in mijn buurt gedaan.
Koloniale Sporen in mijn Buurt laat leerlingen kennismaken met verhalen van ouderen met een Surinaamse-, Antilliaanse- of Indische afkomst. De leerlingen interviewen hen over hoe het was om op te groeien in een Nederlandse kolonie en of /hoe dat hun denken en leven heeft beïnvloed. Naast deze persoonlijke verhalen krijgen de leerlingen gastlessen over het koloniale verleden van Nederland en de sporen hiervan in onze stad en omgeving.

https://inmijnbuurt.org/thema/koloniale-sporen-in-mijn-buurt/

Keti Koti

 

Maandag 1 juli is Keti Koti en dat gaan we vieren op school!
In de ochtend word er voor de groepen 1 t/m 7 door Kapelka Writing i.s.m. Stichting Naks Nederland een cultureel aanbod verzorgd. 


Groepen 1 t/m 4

 

De groepen 1/2 en 3/4 krijgen een voorstelling in de speelzaal van Afro-Surinaamse zangoptreden/workshop: Zang door de Tijden:
Een Rijke Mix van Sociale en Spirituele liederen. Een vocaal optreden omvattende traditionele zang, met een breed scala aan genres, waaronder sociale liederen, liederen van slavenoorsprong, en religieuze of spirituele zang.

En het aanleren van 1-2 liederen


Groepen 5 t/m 7

De groepen 5 t/m 7 krijgen een Dansworkshop: Dans door de tijd:
Een reis door de Afro-Surinaamse geschiedenis De deelnemers 

ontdekken de diepgaande verbinding tussen geschiedenis en dans in deze interactieve dansworkshop, waar we de rijke erfenis van het slavernijverleden tot leven brengen. We stappen terug in de tijd terwijl we samen de Afro-Surinaamse dans verkennen, die zijn wortels diep heeft in het verleden van slavernij


In de middag kan een ieder zelf invulling geven aan het thema. Hiervoor is aanbod verzameld vanuit Blink, het Wereldmuseum en School-TV.
Ook worden de leerlingen door Oudervereniging Dongeschool getrakteerd op een Surinaamse traktatie

 

In de klas

Blink: Keti Koti lesspecial

voor groep 1 t/m 8

In de Keti Koti Special komen vragen aan bod als: waarom wordt Keti Koti gevierd en herdacht op 1 juli? Wat was de rol van Nederland in de slavernij? Wat betekent het om niet ‘vrij’ te zijn? Hierdoor behandel je het slavernijverleden van Nederland ook als thema binnen burgerschapsonderwijs.


In de les voor groep 1 en 2 wordt bewust ingezoomd op de festiviteiten. In de lessen voor groep 3 t/m 8 leren kinderen meer over het slavernijverleden van Nederland.

  • Groep 1-2: Keti Koti – De kleuren van Keti Koti
  • Groep 3-4: Keti Koti – Dansen met Anansi
  • Groep 5-6: Keti Koti – Grote Spiegel, Bigi Spikri 
  • Groep 7-8: Keti Koti – Verzetshelden


Deze les special sluit aan bij zowel lezen als wereldoriëntatie en is toegankelijk voor iedereen.

Ga na het inloggen in Blink Studio naar Blink Wereld > Extra lesmateriaal > Specials. Bovenaan staat de Keti Koti Special. Kies jouw groep.

 


Wereldmuseum lesmateriaal

Deze les neemt de jaarlijkse viering van Keti Koti op 1 juli als uitgangspunt om slavernijgeschiedenis te behandelen. Leerlingen leren in dit online lesmateriaal over het koloniaal verleden dat Suriname, de Antillen, West Afrika en Nederland delen.

Sinds enkele jaren is er ook een Keti Koti Junior. Schoolklassen uit Amsterdam-Oost krijgen lessen over slavernij (NiNsee i.s.m. Wereldmuseum), gaan creatief aan de slag (De Rode Loper op School), en er is een kinderherdenking met een heel programma.

Omdat steeds meer scholen aandacht aan het slavernijverleden en aan Keti Koti geven is deze les ontwikkeld door NiNsee en het Wereldmuseum.

Op https://amsterdam.wereldmuseum.nl/nl/onderwijs en http://www.ninsee.nl vind je ons beider onderwijsaanbod.

https://amsterdam.wereldmuseum.nl/nl/onderwijs/lesmateriaal-voor-de-klas-thuis/feest-keti-koti

https://schooltv.nl/zoeken?query=keti+koti&educational_stages=po&offset=




Schooltv

divers aanbod alle groepen

GROEP 1-2

Wat is Keti Koti?

Knutsel je eigen haarband! 

Knutsel een dansend poppetje!

Slinger maken van gebroken ketenen

GROEP 1-3

Suriname 

  • De wereld rond
  • Suriname is het land van de enorme jungle, de roti, de multiculturele stad Paramaribo en het is een voormalige Nederlandse kolonie. Tot 1975 valt Suriname onder Nederlands gezag en dat is vandaag de dag nog steeds zichtbaar en voelbaar in het land door de Nederlandse taal en de koloniale gebouwen. De inwoners zijn een multiculturele mix van afstammelingen van tot slaaf gemaakten, Hindostanen, Javanen en Chinezen.
  • https://schooltv.nl/video-item/suriname-de-wereld-rond


Anansi

Vertel een verhaal van de spin Anansi.
Op https://www.beleven.org/verhalen/thema/anansi  zijn veel verhalen te vinden. Kies er een uit, lees het verhaal voor en praat er met elkaar over na. Wat vonden de kinderen bijzonder of vreemd? • Filosofeer met de leerlingen over vrijheid. Waarin ben je vrij/onvrij? Ben je de baas over jezelf? Zijn volwassenen vrij? En kinderen? Op welke manier verschilt hun gevoel van niet-vrij zijn van dan die van mensen die in slavernij gehouden worden? 

GROEP 6-8

Wat is Keti Koti?

Special: Keti Koti

  • NOS Jeugdjournaal
  • Als je erover nadenkt is het eigenlijk maar moeilijk om voor te stellen: mensen die andere mensen gevangen nemen en tot slaaf maken. Zelfs bij kinderen gebeurde dat. Een van de landen waar veel tot slaafgemaakten heen werden gebracht, is Suriname. Evita ging daar naartoe om te zien hoe kinderen tijdens de slavernij leefden en wat kinderen daar nu nog over leren.
    https://schooltv.nl/video-item/nos-jeugdjournaal-special-keti-koti

Clipphanger: Wat is Keti Koti?

  • Op 1 juli staan we stil bij twee eeuwen slavernij en verdeeldheid. Tot slaaf gemaakte Afrikanen worden tot 1863 door Hollandse handelaren verscheept naar Suriname en Curaçao. Op 1 juli 1863 komt er officieel een eind aan deze slavernij en dat vieren we met Keti Koti.
  • https://schooltv.nl/video-item/clipphanger-wat-is-keti-koti

Item; Wat is Keti Koti?

Kijk  eventueel een van de volgende filmpjes bij https://schooltv.nl/video/nederlandse-slavernij-een-zwarte-bladzijde-in-onze-geschiedenis/ https://schooltv.nl/video/nederland-stopt-de-slavernij-na-heel-veel-ellende/ 

 

In de twee maanden voorafgaand aan Keti Koti krijgen bijna 700 basisschoolleerlingen uit Amsterdam-Oost en Amsterdam-Noord lessen van docenten van Wereldmuseum Amsterdam, De Rode Loper op School en Noordje over het slavernijverleden en volgen ze creatieve workshops. Deze samenwerking met ook het NiNsee wordt voor de 6e keer georganiseerd. De afsluitende herdenking en viering vinden plaats in Wereldmuseum Amsterdam. Het programma is al vol, maar via de knop hieronder kan je de les zelf in de klas geven!

De reis van Syntax Bosselman

Lees met de kinderen het boek van Arend van Dam ‘De reis van Syntax Bosselman. Verhalen over de slavernij’.

De kinderen kunnen zelf op internet onderzoek doen naar landen waar de slaven oorspronkelijk vandaan kwamen. Laat ze op een uitgeprinte wereldkaart de route tekenen die de slaven hebben moeten afleggen van hun land naar Suriname of de Nederlandse Antillen. Kijk daarbij ook naar de ligging van Nederland.

Beeldpraat

Met behulp van Google kun je zoeken naar afbeeldingen van schilderijen waarop een slaaf wordt afgebeeld (zoek bijvoorbeeld op ‘schilderij slavernij’).

Zoek een schilderij uit en praat met de kinderen over wat ze zien:

  • Wie is er slaaf? 
  • Waaraan zie je dat? 
  • Wat doet de slaaf op het schilderij? 
  • Zijn er ook andere mensen op het schilderij te zien en wat is hun rol? 
  • Waar zou het tafereel op het schilderij zich afspelen? 
  • Hoe zou het zijn om een slaaf te zijn, denk je? 
  • Wat voor gedachten of gevoelens zou je hebben? 

Een voorbeeld (waarop je kunt googelen) is het schilderij ‘Hollandse koopman met slaven in heuvellandschap’, dat in het Rijksmuseum te zien is. 

BEKIJK DE LES


Video: zandtovenaar (5min)

Wist je dat de Surinaamse bevolking wortels heeft in vier continenten? En dat er in Suriname Nederlands wordt gesproken? Dit heeft alles te maken met de koloniale geschiedenis van Suriname en Nederland. In dit filmpje van 5 minuten wordt de geschiedenis van Suriname in zand getekend. 



Maak zelf: vrijheidsvogel
 

Op 1 juli is het Keti Koti. Die dag wordt de afschaffing van slavernij herdacht en de vrijheid gevierd. Veel mensen denken bij vrijheid aan vogels, die kunnen gaan waar ze willen. Maak met deze handout een vrijheidsvogel van geruite pangi stoffen. Pangi is een Surinaams woord voor een doek die als kledingstuk wordt gedragen.

AAN DE SLAG