Nieuws

26 februari 2024

De week van de lentekriebels 2024

De Week van de Lentekriebels is een nationale projectweek voor het basisonderwijs georganiseerd door Rutgers in samenwerking met de GGD. Scholen besteden hiermee gedurende deze week aandacht aan weerbaarheid, relaties en seksualiteit.

Op de Dongeschool is de week van de lentekriebels van 22 tot 28 maart. Wij openen de week met een feestelijke dag. We beginnen met een voorjaarsontbijt.  In de loop van de dag is er voor elke bouw de theatervoorstelling 'Lentekriebels'. 

Preview foto

Waarom de Week van de Lentekriebels? 

Sociale veiligheid en respectvol gedrag

De Week van de Lentekriebels vindt altijd in het voorjaar plaats. Dit moment is samen met scholen bepaald. Het sluit goed aan bij de thema’s die sowieso aan de orde komen in het voorjaar. Goede lessen relationele en/of seksuele vorming helpen om respectvol gedrag tussen leerlingen te versterken en verder te bouwen aan een veilig school- en klassenklimaat.


Kerndoelen

De thema’s seksualiteit en (seksuele) diversiteit staan in de kerndoelen van het onderwijs. Hoe scholen de lessen over deze thema’s invullen, bepalen scholen zelf. Net als de lesmaterialen die ze hierbij gebruiken. Op de basisschool gaat het over vriendschap, relaties en verliefdheid. Het gaat ook over aanraken en het aangeven van je grens. Daarnaast is er aandacht voor de verschillende meningen en perspectieven over seksualiteit. Daar kijkt immers niet iedereen hetzelfde naar.

Op de Dongeschool onderschrijven we deze doelen van harte en doen we schoolbreed mee met de week van de lentekriebels.
De week van de lentekriebels loopt parallel met Vreedzaam en past heel goed binnen onze grondwet, waarin wij ‘Samen onszelf’ uitdragen.
Wie ben ik? Hoe verschillen we van elkaar? Hoe maak ik vriendjes? Hoe ga je met elkaar om? Dat zijn belangrijke vragen om met elkaar te beantwoorden.
Ook de regel ‘voel je veilig’ vraagt om een dialoog over ‘baas over je eigen lijf’ en grenzen durven aangeven. 


Wij maken de week van de lentekriebels mede zichtbaar met deze nieuwsbrief, versieringen in school en de theatervoorstelling waarbij ouders van harte welkom zijn.  


Lessen

In de lesvrije week hebben de leerkrachten per bouw in parallel groepen gekeken naar het lesaanbod uit het programma lentekriebels. Zij maakten met elkaar een zorgvuldige keuze voor een paar leuke, leerzame lessen. Het is natuurlijk belangrijk dat de onderwerpen passend zijn bij de leeftijd van de leerlingen en dat er sprake is van een leerlijn binnen de school.

Het thema van de Week van de Lentekriebels 2024 is ‘Weerbaar online.’ Hiermee wordt in deze week extra aandacht besteed aan bovenbouwleerlingen te leren hoe ze veilig gebruik kunnen maken van internet en social media. 

In de bovenbouw worden ook onderwerpen behandeld als ‘grenzen aangeven’, ‘verschillende soorten relaties’ en ‘verliefd’. 

In de middenbouw gaan lessen bv over ‘Wij zijn allemaal anders’, ‘Grenzen aangeven’ ‘meisjes en jongens’, 'prettig en niet prettig’.

In de onderbouw gaan de lessen over ‘het verschil tussen jongens en meisjes’ en ‘hoe zeg ik nee’. 

 


Waarom aandacht hiervoor op de basisschool?

  • kerndoel 38 voor het primair onderwijs:  
    De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit. 

 

Het is belangrijk dat een kind goede en juiste informatie krijgt die past bij de leefwereld en ontwikkelingsfase. Daar horen dus ook vragen over seksualiteit bij.
Zo hebben jonge kinderen vragen over hun lijf, waar baby’s vandaan komen en over het verschil tussen jongens en meisjes.
In de bovenbouw gaan deze vragen over de puberteit, verliefd worden en relaties aangaan. Vragen die kinderen onzeker kunnen maken. Kinderen vragen zich af: ‘ben ik normaal?’ ‘Ben ik goed genoeg zoals ik ben of hoe ik eruit zie?’ Ook maken lichamelijke en hormonale veranderingen veel los. Daar wil je kinderen bij ondersteunen. Lessen over relationele en seksuele vorming dragen ook bij aan respectvolle omgangsvormen tussen leerlingen en aan een veilig school- en klassenklimaat.

Als kinderen les krijgen over hun lichaam, puberteit, weerbaarheid, relaties en seksualiteit zijn zij geïnformeerd en krijgen zij antwoorden op vragen die zij al hebben. Op die manier zijn kinderen in staat nu en later gezonde, bewuste en verantwoorde keuzes te maken. 

 

  • Uit onderzoek* blijkt dat jongeren die zijn voorgelicht gemiddeld later beginnen met seksuele handelingen en beter zijn voorbereid, omdat zij kennis en vaardigheden hebben om bewuste afweging te maken. Door goede voorlichting thuis en op school zijn ze bovendien weerbaarder tegen geweld en misbruik, en krijgen ze later wanneer ze als jongeren romantische en/of seksuele relaties aangaan, minder vaak met problemen als gedwongen seks, soa’s of tienerzwangerschappen te maken.

 



Weekopening 

Voorleesontbijt

Op vrijdag 22 maart wordt een start gegeven aan de week van de lentekriebels. In het kader hiervan organiseert de Dongeschool op een voorjaarsontbijt.
De kinderen ontbijten deze ochtend gezellig met elkaar samen op school. 

 

Inhoud

Alle kinderen maken een ontbijt voor een klasgenootje klaar. Hiervoor gebruik je de voorkeur die staat aangegeven op deze lijst. Het ontbijtje mag verder zelf bedacht worden maar is wel gezond. Geen snoep of pannenkoeken of dergelijke, maar bijvoorbeeld broodjes met beleg en fruit.
Drinken hoeft niet meegebracht te worden, de leerlingen kunnen ook uit hun eigen drinkbeker drinken. Met de overblijf wordt deze dan aangevuld.

Ontbijtdoos | Het is leuk om het ontbijtje mooi te verpakken in een versierde doos. 

     

Iets liefs

Elke leerling wordt gevraagd ook een lief bericht voor de getrokken klasgenoot bij te voegen.
Dat mag een gedicht of een boodschap zijn. De kleuters maken een mooie tekening die in de klas verdeeld worden.

 

Doel hierbij is te leren om empathisch te zijn en je in te leven in een klasgenoot. Er kan altijd een positieve boodschap uitgedragen worden. Ook als je iemand niet goed kent of misschien niet altijd even leuk vindt. 

 

 

Voorstelling 'Lentekriebels' 

Seksualiteit is met ongemak omgeven en soms is het lastig om als leerkracht de juiste toon/insteek te vinden om hier op een ontspannen manier met de klas over in gesprek te gaan. De voorstelling 'Lentekriebels' is een mooie laagdrempelige gespreksstarter: een voor de kinderen 'veilige' vorm om over precaire thema's te praten en denken, zonder dat het over henzelf hoeft te gaan. 

Tijl Damen doet niets liever dan zingen en vertellen over de lente, zijn favoriete seizoen! De voorstelling 'Lentekriebels' is dan ook een vrolijke, educatieve kindervoorstelling vol aanstekelijke liedjes, live muziek, grappige acts en veel interactie met het publiek. De bovenbouwvoorstelling draait om relaties, seksualiteit en diversiteit. De onderbouwvoorstelling draait om alle veranderingen in de natuur, het nieuwe leven in de lente. 

 

  • Lentekriebels
    Duur: 45 minuten.
    Tijl speelt voor elke bouw 22 maart een voorstelling vanuit de gymzaal.

    Ook ouders zijn van harte welkom!
    Inschrijven kan via Parro. 

Over de voorstelling*

Lentekriebels onderbouw en middenbouw: Hoera! Het is lente! De interactieve lente voorstelling bestaat uit aanstekelijke liedjes over lammetjes in de wei, blaadjes aan de bomen, zaadjes zaaien, ontluikende bloemen en buiten spelen zonder jas aan. Het is een inspirerende, educatieve kindervoorstelling met live muziek, grappige acts en veel interactie met het publiek. De voorstelling draait om alle veranderingen in de natuur: hoe groeit een plant/bloem uit een zaadje? Hoe kun je aan bomen zien dat het lente is? Weet je de namen van alle jonge dieren?

Lentekriebels bovenbouw: De lentevoorstelling voor de bovenbouw sluit aan bij de 'Week Van De Lentekriebels' en draait om identiteit, seksualiteit, voortplanting en het (veranderende) lichaam. Aan de hand van liedjes, humor, acts en veel interactie met het publiek komen deze thema's luchtig, ludiek, maar wel respectvol en 'to the point' aan de orde. Er is ruim aandacht voor verschillen ( zowel m.b.t. het lichaam als [seksuele] identiteit), waarbij de insteek vooral is om aan te geven dát er legio verschillen zijn en dat alles even gewoon/normaal is. Op tal van prangende vragen komt een antwoord: Wat is seks? Hoe verandert een lichaam in de puberteit? Hoe voelt verliefd zijn? Wat is menstruatie? Geven seksfilmpjes op internet een goed beeld van de werkelijkheid? Hoe ontstaat een baby?

 

Bekijk hier de trailer: Trailer voorstelling 'Week van de Lentekriebels - Bovenbouw' Tijl Damen Interactief Muziektheater 

 

Wat kunnen ouders verwachten?

Als ouder mag je verwachten dat de lessen op school aansluiten bij de leeftijd en ontwikkeling van je kind. Een leerkracht is in staat zijn om gesprekken over deze thema's op een goede manier te begeleiden. Dat geldt ook voor thema's als weerbaarheid, relaties en seksualiteit.

Informatie voor ouders*

Helaas gaan over het thema ‘Lentekriebels’ onwaarheden rond. Online en in de wandelgangen. Wees daarom als ouder niet alleen goed geïnformeerd, maar wees bewust van waar je je informatie vandaan haalt. Wil je als ouder/opvoeder meer weten over de Week van de Lentekriebels, omdat de school van je kind meedoet?
Op deze website lees je waarover de lessen gaan.
Hier lees je betrouwbare kloppende informatie. 

Als ouder speel je als primaire opvoeder een belangrijke rol bij een gezonde en veilige ontwikkeling van je kind. Seksuele ontwikkeling is hier onderdeel van. Je geeft jouw kind belangrijke waarden als liefde, respect en eigenwaarde mee. Ook ben je het eerste aanspreekpunt wanneer jouw kind met vragen en twijfels zit. De thema’s weerbaarheid, relaties en seksualiteit zijn dus zeker niet alleen onderwerpen die op school besproken moeten worden. Door thuis met je kind te praten over deze onderwerpen, kun je zelf als ouder een belangrijke rol spelen bij de relationele en seksuele ontwikkeling van je kind. Op www.seksueleopvoeding.info vind je allerlei informatie, tips en tools om met je kind in gesprek te gaan.

Download hier de informatiebrochure Seksuele en relationele ontwikkeling voor 0-18 jaar

 

 

*Deze nieuwsbrief is door Claudia Ruiz samengesteld met behulp van beschikbaar gemaakte informatie van de Rudgersstichting, Vereniging Openbaar Onderwijs en theatermaker Tijl Damen